mandag 7. mars 2011

JIELDÉ ♥ Industrilamper.no

I dag vil jeg slå et slag for Jieldé lampen og nettsiden Industrilamper.no
Siden drives av Jon T. Christensen, en fantastisk hyggelig fyr som beskriver seg selv som en kjedelig konsulent som "kler seg ut som en franskmann om natten og driver med sin pasjon - lamper". Jeg har lenge visst at han har mange flere lamper på lager enn det som vises på hjemmesiden hans, så nå har jeg ristet litt i ham for å få ham til å vise oss alle de skjulte godbitene han har. Og det var mange! Har man spesielle ønsker vet jeg at han også klarer å skaffe det meste på oppfordring.

Jon har slått til med et lite tilbud til oss nå og slår av 400,- på prisen hvis man sier at man har sett denne artikkelen. Dvs. at Standard lampen nå kan bli din for 5.000,-.
(Kan opplyse om at Jon ikke blir rik av å holde på med dette, og at han fra før har liten fortjeneste på lampene - så dette synes jeg var veldig flott av ham).


Det er vel ingen hemmelighet at jeg har en forkjærlighet for Jieldé lamper. Jeg synes rett og slett designet er utrolig tøft, og at dette er lamper som passer inn over ALT. De er like fine i alle settinger, passer inn samme hvilken stil du har, og kan brukes i alle husets rom. Den er maskulin, stilren og minimalistisk, samtidig som den er elegant, rund i formen (feminin) og nostalgisk. Den er rett og slett bare dødskul ♥



Den grønne Standard lampen over her synes jeg bare er helt RÅ!

Denne Standard lampen er en spesiell utgave og koster litt ekstra. Kontakt Jon for pris.



Til slutt vil jeg vise dere disse bildene av Angle poise lamper Jon kan skaffe fra utlandet. Er de ikke fantastisk kule?! Disse ligger omtrent likt i pris med en Standard Jieldé lampe. Jeg har selv bestilt en i metall som nettopp har kommet til landet. Gleder meg masse til jeg kan vise den til dere!

Litt historie:
1950: Franskmannen Jean Louis Domecq drev en metallvarefabrikk i Lyon, men han hadde problemer med å skaffe den rette arbeidsbelysningen. Han trengte en lampe som var robust, praktisk og med effektivt lys. Til slutt ga han opp letingen og besluttet å designe din egen lampe. Lampen ble kjent som JIELDÉs standardlampe. Lampen var designet for å yte optimalt i en røff og krevende industrihverdag, og dens kvaliteter ble raskt etterspurt av andre aktører innen tungindustrien.

1953: Selskapet JIELDÉ ble etablert. Domecq's metallvarefabrikk gikk over til å kun produsere lamper for å møte den stadig økende etterspørselen. Navnet på selskapet er utledet av initialene til grunnleggeren og designeren, JLD, som på fransk uttales Ji-eL-Dé (sjieldé).

1955: Den første JIELDÉ brosjyren avslørte den geniale konstruksjonen; elektrisiteten blir transportert gjennoms skjøtene/leddene i lampen, hvilket gjør ledninger overflødig. Armene kan roteres uendelig, uten at ledninger kommer i veien. I tillegg kan armene enkelt skrus av og på. Mekanismen gjorde at man unngikk risikoen for ulykker som ellers lå i at isolasjonsmaterialet rundt elektriske ledninger ble slitt og ødelagt. I løpet av få år var JIELDÉs "Standard" å finne i verksteder og fabrikker over hele Frankrike.

I den senere tid er JIELDÉ blitt et symbol på den franske etterkrigstiden og et ikon for godt design av ypperste kvalitet. De fleste av de gamle lampene er laget for hånd på 1950-tallet og bærer preg av å ha levd sitt liv i et fransk verskted. Ingen lamper er like; hver lampe har sin sjel.

13 kommentarer:

w sa...

Disse lampene er så stilige:)

Ha en flott dag:)
W

Anonym sa...

Å herregud jeg dør av de lampene!! De er bare så råkule! Jeg titter stadig inn på siden hans og ønsker meg alle!!!
Hadde med meg mannen i en butikk her om dagen, og han likte stålampen veldig godt, men det som er trist er at jeg vet ikke helt hvor jeg skal ha den....
Herlig inspirasjon Nina!
Klem Nina

cathrine - trettien [31] sa...

Veldig flotte lamper som svir litt i lommeboken ;) Du - kan jeg spørre etter fargekose du har brukt på skapet ditt (grå)? Og så må jeg jo si at du har en lekker blogg! :)

At home with Nina sa...

Hehe - har motsatt problem jeg Nina - har lyst til å ha dem over alt :D

Cathrine: Skapet på stua hadde denne fargen når jeg kjøpte det - så jeg har dessverre ingen fargekode til deg.

Ha en fortsatt fin dag ♥

beate sa...

sukk!!! vil vinne i lotto jeg!!!

ønsker deg en fin uke

klem beate

Elin | Draumesidene sa...

Ikkje led meg ut i fristelse!!! Har vore inne på denne nettsida MAAANGE gongar i det siste. Har SÅ lyst på ein JIELDE lampe... Men så var det denne kronasjen... Er veldig fasinert av gamle lampar for tida, så blir ekstra betatt viss dei har patina og roper "levd liv!" :)

Ha ein nydeleg kveld!
Klem E

STYLIZIMO sa...

Åååå, som jeg ønsker meg en slik lampe! Vel... kunne egentlig tenkt meg mange, men den er dessverre litt for dyr for meg akkurat nå. Det står helt klart på toppen av ønskelisten, så en vakker dag som jeg virkelig har fortjent å unne meg noe ekstra skal det bli en Jieldé lampe på meg :)

Håper du har FINE dager, Nina
klem fra meg

Marianne Dragon Waagan sa...

Wow...disse lampene simpelten elsker jeg, men liiiitt dyre...ennå;)
Titta innom bloggen din jeg, fant deg via Fossestua på FB. Slik en utrolig herlig, kreativ og inspirerende blodd du har. Legger meg til som følger jeg, og gleeeeder meg til å følge deg videre:)

Ønsker deg en flott og kreativ uke:)
Klem Marianne

Hilde♥ sa...

Første gangen jeg er her inne på din blogg. Har lest å kost meg her inne.
Dødskule lamper... DEn første syns jeg var rååå.
Men er dem såå dyre??? Da må jeg nok vente til jeg vinner i lotto. :)
Legger meg til som følger.
Ha en finfin tirsdag.
Klem Hilde

Unknown sa...

enig, den grønne er RÅ!

ANETTESHUS.COM sa...

Enig! De er bare sååå lekre! Ønsker meg! Helst mange!! p.s. Norges største lampesukess gjennom tidene; Luxo L-1 er ikke så verst den heller forresten - slår et slag for norsk design;))

KLEM KLEM
Anette:)

At home with Nina sa...

Hmm - skal krysse fingrene for at vi kan vinne litt i Lotto alle sammen jeg :D

Du har så rett Anette - Luxo L-1 er kjempefin!

Klemmm

Frøken Anker sa...

Lampen er ganske enkelt nostalgi og kvalitet. Sådan en står også på min ønskeliste :-)

Klem Birgitte

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...