fredag 18. februar 2011

Interiør som terapi

NIB har et innlegg i dag hvor de tar opp emnet interiør som terapi.
Istedenfor å svare på innlegget der tenkte jeg at jeg skulle skrive noen ord om det her inne.
For meg har interiør definitivt fungert som terapi.
Nå heves det vel et par øyebryn rundt omkring tenker jeg. Noe så overfladisk. Tepper og lamper og ting og tang definerer jo ikke DET som er viktig her i livet liksom. Egentlig så er det jo totalt uviktig i den store sammenhengen, og jeg kan skjønne hvorfor folk som ikke deler denne interessen kan se på dette som "grunt". At de tror vi er selvopptatte mennesker kun interessert i materialle ting. Men det er jo ikke sånn!



Men hvordan kan interiørinteressen fungere som terapi?
Livet kan være temmelig brutalt noen ganger, og om hverdagen har vært tøff, så har det vært en trøst i å fokusere på noe annet. Om det har vært tunge stunder privat, så har det hjulpet en hel masse å gjøre det lunt og hjemmekoselig hjemme. Jeg trives bedre med å holde på med disse tingene enkelt og greit. Og ikke misforstå - man kan selvfølgelig ikke kjøpe seg lykke. Det er ikke det dette dreier seg om. Det dreier seg faktisk om gleden over de små ting. Hverdagslykke rett og slett. For meg. For de fleste andre sikkert noe helt annet.

En slik hverdagslykke utelukker faktisk ikke at man brenner for flere og MYE viktigere ting. I kveld har jeg hatt verdens koseligste middag sammen med 2 fantastiske jenter på 11 - i værste (med stor V!) fnisealder - og jeg er ikke i tvil om at det er DISSE stundene som faktisk er de som er viktige.

Noen av de mere reflekterte menneskene jeg har hatt gleden av å møte eller lese er faktisk over middels opptatt av interiør. I tillegg til å kunne glede seg over fine TING, er gjerne disse menneskene over snittet opptatt av å finne det fine i MENNESKER som de møter også.

Vil til slutt dele noen ord jeg fant i en artikkel i dag som jeg synes var så fine:
"De sterkeste menneskene jeg kjenner er de som har kjent nederlag, kjent lidelse, kjent kampen, kjent tap, og har funnet veien ut av dypet. Disse personene har en sterk følsomhet, og en sterk forståelse av livet, som fyller dem med medfølese, mildhet, og en dyp kjærlighet og omtanke"

Var ikke det vakkert sagt?

Nå skal tulla og jeg krype ned under noen varme pledd på sofaen og runde av kvelden foran TV'en.

Ønsker alle en fortsatt fin fredagskveld og en riktig god helg!

Å ja - og så har jeg blitt stolt medlem av NIB i dag også! Jippi!

♥ Nina

26 kommentarer:

w sa...

For meg har det absolutt fungert som det. Da får man som du sier noe annet å tenke på. Og så er det veldig moro med interiør også;)

Ha en fin helg.

W

KROnPRINSESSENE sa...

Dette innlegget likte jeg...
Har det akkurat som deg i perioder der livet ikke alltid er like lett.
Tusen takk for at du satte ord på det og måten du gjorde det på.
og GRATULERER som NIB medlem :)
Når søkte du?
jeg har ikke fått svar enda, men nå er det ukevis siden jeg søkte...
Ha en strålende helg.
Klem

My home is my Castle sa...

Veldig flott innlegg...
Tenker det er mange som kjenner seg igjen i det du skriver..
Velkommen som NIB-medlem :))

Ha en fin helg og kos deg.
Klem,Kari

Elin | Draumesidene sa...

Ingen tvil om at interiør og blogging kan fungere som terapi. For meg var det ein vei tilbake til eit meir normalt liv. Ikkje minst p.g.a. alle fine menneske eg har møtt her inne, som heier på sidelinja.

Gratulerer med NIB medlemskap!

Klem E

vibeke sa...

Flotte ord :-)

Klem fra Vibeke

Rarerina sa...

Jeg kjenner meg så veldig igjen i det du skriver, og har det vel på mange måter likedan. Jeg begynte å blogge fordi jeg kunne forsvinne inn i min egen lille verden, der alt var fint. Jeg kjenner et ekstra behov for å gjøre det fint rundt meg når det koker i hodet. Bloggingen blir mitt fristed. Så for meg er det terapi. Så overfladisk og teit det enn kan virke.
Fint å lese dette. Du skriver godt om det og jeg forstår deg veldig godt.

God helg til deg!

Anonym sa...

Det er nok mange som kjenner seg igjen her Nina.
Deilig er det å gå inn i boblen sin og kose seg med de små ting,og sette pris på barna og menneskene rundt seg. Små stunder som har så stor betydning for liten og for stor i en hyggelig "ramme"

Takk for at du deler tanker og vakre bilder, det setter jeg veldig stor pris på!
En fin helg ønskes til deg og snupp!

Klem, Nina.

(eddas) sa...

Hallo....
for og si det slik,så har jeg funnet roen i sjelen etter at jeg har fått utviklet min kreativ side....elsker form og farve...skape og holde på med gjnbruk ,redesign....
Og det siatet er vakkert...og gjenkjennede på mange områder...
ha en vakker dag...
klemklem

Anonym sa...

Så sant,så sant Nina!

Helt enig med deg!

God Lørdag!

Hilsen Elin
(Ødegården)

At home with Nina sa...

God lørdag skjønne mennesker ♥
Godt å høre at vi er flere i samme båt, og at det å omgi seg med fine (og det er jo et relativt begrep som hver og en må definere for seg selv) faktisk har en terapeutisk virkning. Og som W skriver så er det jo utrolig morsomt også!
At man møter fantastiske mennesker gjennom bloggingen kan jeg også underskrive på. Vi er heldige vi ☺

May Helen: NIB gikk gjennom mange søknader i går og la inn på siden. Jeg søkte før jul en gang. Hvis du ikke har kommet med så ta kontakt med dem - det gjorde jeg - og da ordnet det seg med en gang :)

STOR klem til dere alle ♥

Rosa Muffins sa...

Hei
Så fint at interiør har fungert som terapi :) Om det skal kalles "terapi" eller ikke er vel ikke så viktig. Det er vel en rimelig kjent sak at det er lurt å fokusere på noe man liker dersom livet ellers er tungt og vanskelig. Interiør, hobby, trening, etc. Og så spørs det jo hva som skal "kureres"; jeg mener, det finnes vel grader av traumer og da må vel terapiformen tilpasses skadeomfanget... Fin lørdag til deg.

charm design sa...

Interiør er helt klart terapi for mange.Føler det sånn selv mange ganger også,hmmmmm shopping av interiør er iallfall terapi....
Ønsker deg en riktig god helg

Fru R. sa...

TAKK FOR DETTE INNLEGGET!!
Dette traff meg 150 %.
Det sies, av motgang blir man sterk...og det stemmer faktisk.
Men blogging er mental fokusering vekk fra, og er virkelig terapeutisk viktig for meg.
En kan velge å dyrke vondten eller velge det vekk mentalt.
Det er mange måter å gjøre dette på, det vondt fysisk forsvinner ikke, men det gjør dagene lettere fordi man fokuserer på andre ting. Coaching i arbeidslivet er vanlig, å coache seg selv har jeg brukt i mange år, det går ut på det samme, velge positiv tankegang og annen fokusering.
Blogging er bra!!!!!
Legger meg til som følger hos deg.
Klem

ARKinterior sa...

Ja sant det!
Du har en fantastisk fin blogg som jeg måtte bli følger av!!
Og - velkommen som nib-medlem!
Ser du vurderer å beise bordet, og det anbefaler jeg, har gjort det med stue bordet mitt og er kjempefornøyd med drivved-beisen.
Fortsatt fin helg til deg
Klem

Harmoni og Kontrast sa...

Nina, så utrolig bra skrevet!! Jeg fant det gjennom Draumesidene til Elin.

Jeg vil linke inn innlegget ditt, dette må bare flere få lese. Skal gå inn å se hva som står hos NIB også.

Det handler om å bry seg om alt det vakre her i verden, både mennesker og det som omgir oss i hverdagen. Det handler om god energi og atmosfære, kjærlighet og omtanke, ærlighet og sannhet... Ønsker deg en deilig søndag!

Klem fra Laila

Elin | Draumesidene sa...

Hei Nina! Kom på at eg skulle skrive at eg hadde linka til deg, men ser at mine lesarar har vore innom allereie :) Det var det som var meininga!

Håper søndagen din er fiiin!
Klem E

At home with Nina sa...

God søndag formiddag!
Så hyggelig å lese at dette traff flere. Vi er tydeligvis mange i samme båt som deler gleden over de små ting. Veldig koselig at flere vil dele dette også. Ha en fantastisk søndag alle sammen! Klem Nina

Frøken Anker sa...

Det var et godt indlæg. Og et meget smukt billede.

Hav en dejlig ny uge
Birgitte

Behindabluedoor sa...

Hei..
Utrolig fint skrevet av deg:)
Det gjorde godt å lese akkurat i dag;)
Ha en GOD dag.
Klem, Mona

Franciskas Vakre Verden sa...

Utrolig bra skrevet Nina!! :-) Jeg kunne ikke ha skrevet det bedre selv!

Sitatet du viser til er vakkert, har du en kilde til det, skulle gjerne ha lagt det ut på facebooksiden min.

Ha en strålende helg!

Klem Franciska :-)

Anette Willemine sa...

Dette var flott skrevet, Nina! Kjenner meg veldig godt igjen. Å holde fokus på de vanskelige dagene er ikke alltid like lett, da er det godt å ha et fristed hvor man kan finne mye glede, vakre bilder og positive mennesker som man kan dele noen ord med.
Takk for at du delte! Sitatet var så fint, kan du oppgi kilden?

Ha en flott helg!

Klem,
Anette Willemine

At home with Nina sa...

Virkelig rørende at dette traff så mange ♥ Tuuusen tusen takk for alle gode ord.

Anette - her er kilden:
https://www.facebook.com/note.php?note_id=196284673717549&id=1682947626

Hvis du ikke har en facebook konto må du gjerne kontakte meg, så kan jeg kopiere og sende artikkelen til deg på mail :)

Klem Nina

Anonym sa...

Kjempeflott innlegg
Jeg har opplevd mye vondt,mistet mange fam.medlemmer og interessen for både interiør og håndarbeid har hjulpet meg en hel del.Da jeg "oppdaget" blogglandia så traff jeg jenter med de samme lidenskapene,herlig. Det er såå mange flotte mennesker her inne. Er hverken selvopptatt eller overfladisk jeg ihvertfall.
Klem fra Mette.

Anonym sa...

Flott artikkel. :)

Signe sa...

Det kan jeg godt forstå! Ikke noe er bedre om jeg har en dårlig dag enn å gjøre det koselig rundt meg og tenne lys og legge meg på sofan med et nytt magasin - eller lese gjennom favoritbloggene!

Ha en finfin helg :)

renate sa...

flott skrevet! fin måte å se se ting på! er nå en nyskjerrig og ivrig leser av bloggen din og gleder meg! thanks for sharing! :) r

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...