torsdag 17. februar 2011

Nå trenger jeg litt hjelp

God formiddag alle sammen.
Tenkte jeg skulle spørre dere om tips og råd når det gjelder kjøkkenmøblene mine. De ble i sin tid kjøpt i ubehandlet eik, og jeg har senere satt dem inn med hvitpigmentert olje hvert år for å få en lysere farge. (I utgangspunktet synes jeg eik er alt for gul i fargen til at det er helt "meg"). Nå viser det seg at treverket forblir veldig gult til tross for gjentatte omganger med hvitpigmentert olje, og jeg har nå planer om å beise møblene i stedenfor. Er det noen av dere som har erfaring med beis som får den riktige værbitte og grå fargen ala dette bordet fra Living?




Blir kjempeglad for innspill! Blir jeg også nødt til å fjerne all olje som møblene er satt inn med fra før?

Ellers så blir jeg også kjempeglad hvis dere har noen ønsker om hva dere har lyst til å se mer av her på bloggen min. Ønsker mottas med takk ☺

Ha en fantastisk dag!



9 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!
Har ingen konkrete tips, men jeg har malt beiset og laset mye, og har alltid fått veldig god hjelp i malebutikken. Syntes at det stadig skjer noe forandringer med maling og produktene rundt dette, så vil annbefale å gå til faghandler.
Vil nok også tro at du må fjerne oljen før du beiser det, og det er utrolig mange flotte tøffe farger å velge mellom.Lykke til!!!

At home with Nina sa...

Hei Nina!
Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen noen ord. Tar meg en tur til den lokale malerbutikken, og så får vi håpe de har noen gode tips :) Jeg tror også jeg må fjerne oljen først, men håper jeg slipper. Er noe ordentlig klin å holde på med innendørs! Ha en fortsatt fin kveld!
Klem Nina

Anonym sa...

Hei!
Jeg har beiset mitt stuebord som var oljet eik. Jeg måtte pusse ned så all oljen var borte, ellers trekker ikke beisen inn i treverket, og i verste fall blir det veldig skjoldete. Så litt jobb ja.. Jeg beiset først et strøk med fjære og så et strøk med drivved (begge fra jotun). Dette ble ganske grålig men samtidig lyst. Så mulig du må velge annen farge på beisen hvis du ønsker et mørkere resultat. Så oljet jeg med hvitolje tilslutt. Tror du får tak i olje med grått i nå og, på Bohus el. Lykke til!
-Karine

At home with Nina sa...

Å tusen takk for tips Karina!
Høres ut som det kan bli et tidkrevende prosjekt det her, med tanke på at jeg må fjerne oljen, men det er jo viktig å gjøre alt ordentlig også. Hastverk er som regel lastverk :)
Ha en riktig god helg! Klem Nina

Liv Elin sa...

det finns goe produkta i handeln åsså som fjerne olje...vil absolutt anbefale dæ d så slepp du mye av slipinga :)

Anonym sa...

Hei Nina!

Her i huset går det i beisen fra Jotun- Drivved! Den kan du fint bestemme hvor mørk du vil ha den ved flere strøk! Blir en fin grålig farge!

Jeg er strålende fornøyd med den, brukt den på vaskerommet og ene veggen i gangen! :)

Mvh
Christin

mali-mo sa...

Hei!

Jeg vil anbefae deg å bruke trerens og pusse. ALl olje må bort. Deretter beise, med feks Jotuns deivved. De har et fargekart på interiørbeis med mange fine nyanser av grå som du kanskje vil ike. Tilslutt lakk, eller olje. Jeg er ikke fagperson altså, bygger kun på egenerfaring!

Lykke til!

Anonym sa...

Hei !
NR.1 : Trerens (supereffektiv og absolutt helt nødvendig)
Nr.2 : Pusse
Nr.3 : Rødsprit
Så kan du gå på med det du ønsker .
(IKKE LAKK oppå beisen,heller olje)
Hilsen en med mye erfaring og perfeksjonisme.
Lykke til ,superfin side du har !!

Hanne S. sa...

Hei!
Kjempe fin blogg du har!
Tenkte å spørre deg om du noen gang fikk beiset kjøkkenmøblene? Og evt. hvilken beis du brukte? Har store planer om å gjøre det samme med mine eikemøbler og liker stilen smoked oak, litt sånn som bildet du la ut fra Living.

Setter pris på om du tar deg tid til å svare.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...